مهم ترین مهارت ها و وظایف منشی در مطب و مراکز درمانی

وظایف منشی در مطب

منشی‌ها در مطب، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی اصولاً اولین‌کسانی هستند که به نیازهای بیماران پاسخ می‌دهند و پل ارتباطی مؤثّر میان بیماران و پزشکان به شمار می‌روند. از آنجا که اولین احساس، تأثیر و برخورد انسان‌ها، درقضاوت و رفتار بعدی آنان بسیار موثّر است، توانایی منشی ها در تعامل با مراجعین بسیار اهمیت دارد. در مطلب گذشته در مورد مهارت های ضروری کار در مطب برای تمامی پرسنل صحبت کردیم ولی در این مطلب انحصارا به معرفی برخی از مهم ترین وظایف منشی در مطب، میپردازیم که طبیعتا مواردی به طور مشترک با مطلب گذشته نیز وجود خواهد داشت.

مهم ترین مهارت ها و وظایف منشی در مطب چیست؟

حفظ حریم خصوصی بیماران

در مطلب قبل هم گفتین یکی از مهم ترین اصول اخلاقی، حفظ اسرار دیگران است. روزانه بیماران بسیاری به مطب ها مراجعه میکنند و مشکلات خود را با پزشکان در میان میگذارند. منشی های مطب وظیفه حراست بر اطلاعات شخصی بیماران را دارند. افشای اسرار بیماران نه تنها از نظر شرعی و حرفه ای اشتباه است، بلکه از نظر قانونی نیز طبق ماده‌ی ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی، جرم محسوب میشود. در آمریکا قانونی تحت عنوان قانون انتقال و پاسخ گویی الکترونیک بیمه سلامت (HIPAA) وجود دارد که برای مقابله با انتشار هرگونه اطلاعات خصوصی و تصاویر بیماران، جریمه های مالی در نظر گرفته است.

خدمات رسانی مناسب

گاهی اوقات شلوغی بیش از حد مطب ممکن است منشی ها را از مهم ترین مسولیت آن ها غافل کند: ارائه خدمات درمانی مناسب به مراجعین. بیماران و همراهان آن ها عموماً با نگرانی ها و دغدغه های بسیار زیادی به مطب مراجعه میکنند و رفتار نامناسب منشی ها نه تنها میتواند این نگرانی ها را چندین برابر کند، بلکه انگیزه بیماران را کاهش داده و سلامتی آن ها را با خطر مواجه می کند. فراموش نکنید مراجعین علت اصلی حضور شما در مطب هستند.

بیشتر بخوانید :   نمونه هایی از چشم انداز و بیانیه ماموریت در مطب، کلینیک و سایر مراکز درمانی

دانش مختصر پزشکی

آشنایی با اصطلاحات و خدمات درمانی، بخشی از مهارت های اصلی و وظایف منشی در مطب را تشکیل میدهد. این امر برای منشی امکان رسیدگی هرچه بهتر و سریع تر به پرونده های بیماران را فراهم میکند. همچنین در مواقع اضطراری منشی را قادر به کنترل شرایط میسازد.

پاسخ دهی مناسب به تلفن

منشی های مطب بخش زیادی از فعالیت روزانه خود را مشغول پاسخ دهی به تماس های تلفنی هستند. بیان و لحن مناسب آن ها بخصوص در انجام فرایند نوبت دهی تلفنی، تاثیر بسیار زیادی بر جذب بیماران به مطب دارد.

ارسال ایمیل

تمامی ایمیل هایی که از طرف مطب به پزشکان، بیماران، بیمارستان ها و … ارسال میشود باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. همیشه به یاد داشته باشید، برداشت و تفسیر شخصی که ایمیل را دریافت میکند از محتوای آن بسیار مهم است.

مهارت های ارتباطی

وظایف منشی در مطب

مهارت های ارتباطی

ضعف در این مهارت ها، میتواند مشکلات جدی برای مطب و همچنین بیماران بوجود آورد.

آشنایی با زبان های خارجی

سالانه صدها هزار بیمار از کشور های خارجی برای انجام فرایند درمان خود به ایران سفر میکنند. در نتیجه توانایی برقراری ارتباط با این دسته از بیماران و راهنمایی آن ها مسولیت مهمی است. اگرچه این آشنایی محدود به حوزه پزشکی خواهد بود، گویش مناسب و همچنین فهم مطالبات بیماران، اهمیت زیادی دارد.

صورتحساب ها و مسائل مالی

یکی دیگر از وظایف منشی ها، رسیدگی به پرداختی های مراجعین است. آشنایی با هزینه های درمان، قوانین بیمه و از همه مهم تر امانت داری، همگی مهارت هایی هستند که یک منشی مطب باید بر آن ها مسلط باشد.

بیشتر بخوانید :   نرم افزار مدیریت مطب Dr.Pad : معرفی بهترین نرم افزارهای مطب در دنیا

نرم افزارهای پزشکی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از نرم افزار های پزشکی، مانند نرم افزار های مدیریت مطب، میتواند باعث صرفه جویی در زمان، کاهش اشتباهات و خطاها، بهبود روند کار پزشک و جلب رضایت بیماران شود. مهارت در استفاده از این نرم افزار ها، برای پیشرفت مطب امری ضروری محسوب میشود.

جمع بندی

در مطلب گذشته سعی کردیم مهارت های لازم برای کار در مطب را برایتان شرح دهیم و در این مطلب برخی مهم ترین وظایف منشی در مطب را مطرح کردیم. همین طور که در این مطلب گفته شد، نرم افزارهای پزشکی مانند نرم افزار مدیریت مطب، یکی از مواردی است که منشی باید بتواند با آنها به راحتی کار کند. در مطالب بعدی به طور تخصصی در رابطه با این نرم افزارها صحبت خواهیم کرد.

مدیریت مطب

شرح وظایف منشی مطبمدیریت مطبمهارت های لازم برای منشی گرینرم افزار مدیریت مطبوظایف منشی در مطبوظایف منشی مطب پزشکوظایف منشی مطب دندانپزشکیوظایف منشی مطب زنان

هیچ نظری وجود ندارد