مهارت‌ های کار در مطب برای پرسنل و عوامل آن

مهارت های کار در مطب

مسیرهای شغلی متنوعی در مطب وجود دارد که هر کدام مهارت خاصی می خواهد. مشاغل موجود در مطب شامل مدیر مطب، دستیار پزشک، منشی، حسابدار مطب، کدگذار پزشکی و موارد دیگر می‌باشد. صرف نظر از شغل هر فرد، یادگیری مهارت های کار در مطب نیز برای همگی لازم است.

در مطالب قبلی راجع به نکاتی برای مدیریت مطب صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم هشت مهارت ضروری که برای موفقیت در محیط یک مطب مورد نیاز است را برای شما شرح دهیم.

چه مهارت هایی برای کار در مطب ضروری است؟

۱- آشنایی با قانون HIPPA

حریم خصوصی بیماران توسط قانون پاسخ‌گویی بیمه خدمات درمانی (HIPAA) محافظت می‌شود. دانستن و درک HIPAA یکی از مهم‌ترین مهارت های کار در مطب است، طبق این قانون، انتشار بدون اجازه اطلاعات محرمانه بیماران از جمله عکس و… پیامدهای قانونی و مالی به دنبال خواهد داشت. نقض قانون HIPAA توسط کارمندان مطب می‌تواند به صورت‌های مختلفی اتفاق بیفتد.

مهارت کار در مطب

حریم خصوصی بیمار

۲- خدمت رسانی به مشتریان در همه موقعیت ها

گاهی اوقات، یک روز شلوغ باعث می‌شود کارمندان مطب از انجام مهم‌ترین کار خود یعنی ارائه خدمات عالی و بی‌نقص به مراجعان باز بمانند. بدترین کاری که شما به عنوان یک کارمند مطب می‌توانید انجام دهید این است که با بیماران بدرفتاری کنید طوری که انگار مزاحم کارتان هستند. فراموش نکنید که آن‌ها دلیل اصلی کار شما هستند و رضایت آنها شرط اولیه کار است. بدون بیماران، کادر پزشکی کاری برای انجام دادن نخواهد داشت.

۳- دانستن اصطلاحات پزشکی

داشتن دانش‌ کاری در مورد اصطلاحات پزشکی برای انجام مؤثر و کامل وظایفتان در مطب ضروری است. شاید شما به دانستن تعداد زیادی اصطلاحات تخصصی نیاز نداشته باشید؛ اما اصطلاحات خاصی وجود دارند که یک کارمند مطب باید آنها را بشناسد.

بیشتر بخوانید :   چگونه مطب و کلینیک خود را مدیریت کنیم؟ نکات مدیریت مطب برای پزشکان

کلاس‌ها، آموزشگاه‌ها و مدارک ویژه ای برای واژگان پرکاربرد در مطب وجود دارند. شما باید یک منبع روان و قابل فهم تهیه کنید تا هنگام برخورد با اصطلاحات ناآشنا بتوانید به آن مراجعه کنید.

۴- رعایت آداب تلفن زدن

روش صحبت کردن شما با تلفن بر رضایت بیمار تاثیر می‌گذارد. پرسنلی که تلفن را پاسخ می‌دهند، باید همیشه این کار را مودبانه انجام دهند. این تماس است که حس بیمار را نسبت به خدمات مطب تعیین می‌کند.

۵- رعایت اصول نوشتن ایمیل

حرفه‌ای بودن باید برای همه ایمیل‌هایی که از مطب ارسال می شوند یک اصل باشد، صرف نظر ازین‌که گیرنده ایمیل چه کسی است؛ یک همکار، بیماران، سایر پزشکان، بیمارستان‌، یک فروشنده یا سایر مشاغل، هیچ‌کدام ازین موراد تفاوتی ندارند.

همیشه به یاد داشته باشید که ایمیل نوعی ارتباط است و برداشتی که گیرنده ایمیل از پیام می‌کند، تنها چیزی است که اهمیت دارد.

۶- مهارت‌های ارتباطی

کار یک مطب بر پایه ارتباطات شکل می‌گیرد، مطب‌ها باید در انجام امور خود شفاف و بی‌نقص باشند زیرا با عملکرد خود بر سلامت بیماران تأثیر می‌گذارد.

یک ارتباط کامل شامل سه بخش است:

مدارک ناقص یا نادرست بیمار و ارتباطات غلط میان بیمار و کادر مطب می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای مطب و بیماران آن داشته باشد.

۷- خدمات بیمه درمانی

حتی اگر شما مسئول امور بیمه در مطب نیستید، بازهم به عنوان یک کارمند مطب، دانستن روند صدور صور تحساب برای بیمه و نقشی که شما در موفقیت روند خدمات بیمه دارید مهم است. هر خسارتی که بیمه به بیمه شده پرداخت می‌کند مستقیما بر سلامت مالی مطب تأثیر می‌گذارد. تمام کادر درمان باید از روند خدمات بیمه درمانی آگاه باشد زیرا هر یک از کارمندان مطب ممکن است با یک اقدام اشتباه باعث ایجاد اختلال و تاخیر در این روند شوند.

بیشتر بخوانید :   تعمیق ارتباط بیمار و پزشک : گام سوم در مدل سه گانه ارتباط بیمار و پزشک

۸- نرم افزار مطب

از آنجا که برای حفظ محیط زیست نیاز است کاغذ کمتری مصرف شود، امروزه توانایی کار کردن با نرم افزارها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این نرم افزارها شامل نرم افزار مدیریت مطب، نرم افزار مدیریت چرخه درآمد و نرم افزار پرونده سلامت الکترونیک می‌باشند. کلیه کارمندان مطب در برخی مقاطع مسئولیت استفاده از نرم افزارهای مطب را بر عهده خواهند گرفت.

مطالب آتی:

در این مطلب مهارت های کار در مطب که پرسنل باید بدانند را توضیح دادیم. در مطلب آتی انحصارا به مهم ترین وظایفی که منشی مطب بایستی آنها را بداند و انجام دهد، می پردازیم.

منبع

مدیریت مطب

استخدام کار در مطبحریم خصوصی بیمارسامانه مدیریت مطبکار در مطب دکترمدیرت مطبمهارت در مطبمهارت های ارتباطی در مطبمهارت های کار کردن در مطبنرم افزار پرونده الکترونیک سلامتنرم افزار مدیریت مطبنرم افزار مطب

هیچ نظری وجود ندارد