مدیریت مطب و درمانگاه و مواجهه با دغدغه های بیماران در دوران کرونا

مدیریت مطب و درمانگاه در کرونا

همانطور که می‌دانید کروناویروس جدید (covid-19) در سراسر جهان شیوع پیدا کرده‌است. بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی وبسایت سازمان جهانی بهداشت، تا لحظه تهیه این مطلب، تعداد کل مبتلایان به بیش از ۲۸ میلیون مورد رسیده ‌است که بیشتر این تعداد مربوط به آمریکا می باشد. مدیریت مطب و درمانگاه در کرونا دغدغه ای است که پزشکان و پرسنل مراکر درمانی در این دوران دارند.

نقش مدیریت مطب و درمانگاه در برابر ویروس کرونا

در اکثر کشورهای درگیر ویروس از جمله ایران، پزشکان با حجم قابل توجهی از سوالات و نگرانی‌ها در مورد این ویروس و راه‌های مقابله با آن روبرو هستند. اما آیا این ترس‌ها واقع بینانه هستند؟ آیا به عنوان پزشک، مدیر مطب یا مدیر یک مرکز درمانی باید اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهید؟ چگونه می‌توانید اطلاعات موثر و مفید را به سرعت با بیماران به اشتراک بگذارید؟

در این مقاله، برخی از سوالات پرتکرار مدیران و پرسنل مراکز درمانی را گردآوری نموده ایم تا موجب رفع برخی نگرانی ها و دغدغه ها شوند.

چگونه می‌توانم در بین بیماران آگاهسازی کرد؟

با توجه به اینکه اخیرا کروناویروس بخش زیادی از اخبار روزانه به خود اختصاص داده ‌است، امر اطلاع‌رسانی و آگاهسازی خیلی راحت تر شده است. بسیار مهم است که واقع‌بین باشیم و به بیماران اطلاع دهیم که در صورت رعایت اصول بهداشتی دلیلی برای وحشت وجود ندارد. در واقع برای فردی که به نقاط پرخطر، تجمعات و …. نرفته باشد و یا با شخصی که مشکوک به بیماری است، تماس نداشته است، احتمال ابتلا به این بیماری بسیار کم است.

بیشتر بخوانید :   مدیکال برندینگ (برندسازی پزشکی) : برند و برندسازی (قسمت 1)

یکی از نقش‌های مؤثر شما به عنوان پزشک، مدیر مطب و کلینیک این است که همراه، پاسخگو و راهنمای بیماران باشید. از این طریق اطلاعات ارزشمندی در اختیار بیمار قرار میگیرد و باعث احساس اطمینان و رضایت در بیماران می‌شود. همچنین می‌توانید اطلاعات مربوط به این بیماری را در رسانه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، اینستاگرام و وب سایت خود نیز به اشتراک بگذارید.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که درگیر مبارزه با این ویروس است و یا خطر انتقال بیماری از طریق افراد دیگر وجود دارد، بهتر است شما نیز نقش فعالتری داشته و بیماران را از طریق پیامک به روز کنید و با آنها در ارتباط باشید.

توصیه های بهداشتی به بیماران برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

راه‌های پیشگیری از ابتلا به کروناویروس نیز مانند سایر بیماری‌های تنفسی است. بهترین این روش‌ها عبارتند از:

  • عدم برقراری تماس نزدیک با افرادی که از عفونت های حاد تنفسی رنج می برند.
  • شستشوی مکرر دست به ویژه پس از تماس مستقیم با محیط یا اطراف آلوده.
  • خودداری از تماس محافظت نشده با حیوانات مزرعه یا وحشی.
  • افرادی که علائم عفونت حاد تنفسی دارند باید آداب سرفه صحیح را رعایت کنند (فاصله را حفظ کنید، هنگام سرفه و عطسه دهان خود را با دستمال یکبار مصرف بپوشانید و دست ها را مکررا بشویید.)
  • در مراکز بهداشتی، روش‌های استاندارد پیشگیری از عفونت را (مطابق با پروتکل ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی) به ویژه در بخش‌های اورژانس تقویت کنید.

اقدامات پیشنهادی برای مدیریت مطب و درمانگاه در کرونا

  • تهیه دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی برای پرسنل مطب و درمانگاه
بیشتر بخوانید :   گفتگو در خصوص مشکلات اجرایی پرونده الکترونیک سلامت

سازمان بهداشت جهانی و هم چنین وزارت بهداشت کشور، پروتکل های بهداشتی که بایستی مراکز درمانی در  این دوران رعایت کنند را طی بخش نامه هایی به این مراکر ابلاغ کرده اند. شما میتوانید این دستورالعمل ها را از اینجا ببینید.

  • تامین امکانات موردنیاز بیماران و مراجعه کنندگان جهت پیشگیری از کرونا

شاید نیاز باشد تا برخی از هزینه های اضافی را در ارائه فعالیت های مراقبتی و درمانی انجام دهید، اما مسئولیت خود در قبال حفظ سلامتی بیماران و مراجعه کنندگان را به خوبی ایفا کنید. تهیه مواد و وسایل ضدعفونی کننده، تهیه لوازم یکبار مصرف، ضدعفونی نمودن محیط و دستگاه ها و تجهیزات و …. از جمله اقداماتی است که در این مدت میتوان انجام داد.

  • استفاده از فضای مجازی برای کاهش مشتریان حضوری

همچنین میتوانید بخشی از فعالیتهای خود را به صورت آنلاین انجام دهید. به عنوان مثال نسبت به پاسخگویی و مشاوره آنلاین یا تلفنی، ویزیت آنلاین و … اقدام نمایید. این موضوع علاوه بر اینکه بخشی از مراجعین حضوری را کاهش داده و به سلامت عمومی کمک کند، میتواند موجب ارتقای برند شخصی پزشک، مطب و درمانگاه گردد.

  • مدیریت زمان های حضور و انتظار مراجعین در مطب و درمانگاه

با بررسی عواملی که موجب انتظار بیشتر مراجعه کنندگان در مطب می شود و کاهش این عوامل، میتوان نسبت به برنامه ریزی دقیق تر حضور مراجعین اقدام نمود، به طوریکه علاوه بر کاهش تجمع، افراد مدت کمتری نیز در انتظار بمانند.

توسعه فضا و محیط انتظار بیماران نیز از جمله پیشنهادات دیگر در این زمینه است.

بیشتر بخوانید :   رضایت بیمار در مطب: مهم ترین فاکتور در پیشرفت مطب ها

اخبار سلامتسلامت عمومیمدیریت مطب

اقدامات پیشنهادی برای مطب در کروناپروتکل های بهداشتی مراکز درمانیتوصیه های بهداشتی برای کروناچگونه از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم؟خدمات کلینیکی در کروناراه های پیشگیری کرونافعالیت مطب در کروناکروناکرونا - کووید 19کرونا در مطبکرونا ویروسمبتلا شدن به کرونامدیریت مطبمدیریت مطب در کرونا

هیچ نظری وجود ندارد